Kuidas valida sobiv jooksubotas?

Kuidas valida sobiv jooksubotas?

Kuidas valida sobiv jooksubotas?

 

Jooksubotase valimine ei ole lihtne, eriti siis, kui on soov leida hea botas, mis kestaks sadu kilomeetreid olles samas mugav ning toetades jala loomulikku liikumist. Botaste valik suureneb iga aastaga. Turule tuleb uusi brände, botaste välimust muudetakse pea iga aasta, botastes kasutatavad materjalid on pidevas arengus ning soovitused botaste valikul on äärmusest äärmusesse (paljajalu vs maksimaalse pehmendusega Hoka). Seega poodi minnes, kuidas ikkagi valida endale botas. Ei ole ju ühte botast, mis sobiks samal ajal kõigile. Ülesande raskusest hoolimata üritan ikkagi kirja panna mõned mõtted ja soovitused, kuidas valida botas, mille ainukeseks kriteeriumiks ei oleks botase ilus välimus.

Botaste valimisest kirjutades lähtun ma sellest, kuidas mina botast valin ning mida jälgin botastega joostes.

Jooksubotast poodi ostma minnes olen tegelikult juba eelnevalt veidi kodutööd teinud, et millised uued mudelid on välja tulnud ning arutlen endamisi, kas uue botasena valida sama bränd või proovida midagi uut. Internetis on ju tegelikult väga palju infot botase kaalu, suuruse, funktsiooni kohta. Mina olen põhiliselt kasutanud lehekülge: http://www.runningwarehouse.eu ja kui sealt botase kohta infot kätte pole saanud, otsin edasi.

                                                                         Kanna – päkaosa kõrguste vahe

 

Minevikus ei olnud mul õrna aimugi, et sellist asja üldse botase puhul jälgida võiks, aga nüüd olen leidnud endale sobiva kanna-päkaosa kõrguste vahe, milleks on antud hetkel 3-4mm. See loomulikult ei tähenda, et kõik võiksid/peaksid sellise kõrguste vahega botase endale võtma. Üldine soovitus oleks valida botas, mis oleks ligilähedal olemasolevale botase kanna-päkaosa suhtele. Valides uue botase oluliselt erineva kanna-päkaosa kõrguste vahega võib põhjustada soovimatut vigastust ja seda eelkõige kannakõõluse ülekoormuse näol. Seega, kui hetkel on kasutusel botased kanna-päkaosa kõrguste vahega 10mm, siis uued botased võiksid jääda 8-12mm vahemikku.

Neljandaks, õige botase välja sorteerimisel lähtun botase tüübist/funktsioonist. On olemas kolme tüüpi botast: neutraalne, toestatud ning stabiilne. Kuna mulle on alati neutraalne botas kõige paremini jalas istunud ning vigastusi aastate jooksul on olnud minimaalselt, siis olen jäänud selle botasetüübi juurde ja suure tõenäosusega jään ka tulevikus.

Veel üks tähelepanek, mida viimane botasepaar mulle õpetas on õige botase liistu valimine. On olemas erineva laiusega botaseid ning sõltuvalt jalast tuleks valida ka botas, mis ei survestaks jalga külgedelt, aga samas ei tohiks ka jalg sees nö loksuda. Mulle on oluline, et jala päkaosas oleks just rohkem ruumi, et varbaid saaks vabalt liigutada igas suunas.

 

Lai-, keskmine- ja kitsas labajalg

 

Nüüdseks olen välja toonud juba mitu faktorit, mida jälgin: välimus/kuju, botase kaal, kanna-päkaosa kõrguste vahe, botase tüüp ning botase liistu laius. Need viis tegurit on juba oluliselt kitsendanud minu valikut sobiva botase leidmisel. Loomulikult on aastate jooksul erinevate botaste kasutamine aidanud suunata mind botase suunas, mis peale 1000 km läbimist oleks jalas ka mugav ning ei tekitaks mulle ebameeldivusi.

Arvestades kõike eelnevat ei tohiks minu kaalukausil olla enam väga palju botaseid, mille vahel valida. Kuna minu lemmik botasebrändiks on aastate jooksul kujunenud Saucony, siis see õnneks kitsendab minu valikut. Siinkohal tasub märkida, et botase bränd ei oma mingisugust tähtsust. Olen aastate lõikes jooksnud nii New Balance, Adidas, Nike, Asics kui ka Saucony botastega. Kokkuvõttes loeb, milline botas on jalas olnud kõige mugavam ning vahel tasub proovida ka teiste brändide mudeleid.

Kuidas siis lõpuks nende olemasolevate botasepaaride vahel otsustada, milline on minu jaoks see õige. Tuleb botas jalga panna ja proovida. Edasi toimub valik ainult selle põhjal, kui mugav on mu jalal botase sees. Juhul kui natukenegi kusagilt häirib, siis see botasepaar jääb valikust välja. Kõik pisikesed asjad võimenduvad hiljem jooksukilomeetreid kogudes. Botased jalga saanud, tee hüppeid, jookse poes ringi, kanna keharaskust erinevates suundades. Leides mugava paari, pane see kõrvale ning proovi ära ka teised väljavalitud/välja pakutud botasepaarid. Botase valikul ei tohiks kiirustada, sest siis võib midagi kahe silma vahele jääda, põhjustades hiljem jalale hõõrdumist ning vigastusi, mida oleks saanud vältida.

Järgmise botase valikul tuleks analüüsida hetkel kasutuses olevaid või minevikus läbijoostud botaseid. Jälgida tuleks, kuidas on botas talla alt kulunud, kuidas on botase välimine pind vastu pidanud, kui palju kilomeetreid on botasega olnud võimalik joosta. Lisaks botastele tuleb hoolikalt vaadata, mida botas on teinud jalgadele, täpsemalt varvastele/küüntele ning oluline on ka villide teke.

Vale suurusega(pikkusega) botas tekitab verevalumeid kõige pikema küüne alla, olgu selleks suur varvas või teine varvas, sõltuvalt jalatüübist. Seega tasub järgmise botase ostul tähelepanelikult valida õige suurusega botas, et varvaste tervis ei kannataks. Verevalumid väikeste varvaste küünte all tähendab, et botas on liiga kitsas ja seda eriti jala päkaosas. Seda probleemi aitab lahendada valides järgmisel korral botasepaari, mille liist on veidi laiem. Villide teke varvaste vahele või ümber võib olla põhjustatud nii valede sokkide kasutamisest, harjumatusest uute botastega, kiirest kilometraaži tõusust, aga võib tähendada ka, et botased on hoopis liiga suured.

Iga botase ostmisel tuleks ka läbi mõelda, milleks seda tahetakse kasutada. Botas, millega plaanitakse joosta maratoni või distantse üle 20 km treeningul võiks olla väikse varuga põhjusel, et jalg paisub joostes ning mida pikem on distants, seda rohkem jalg paisub. Botas, mis tundus mugav olevat 10 km läbimisel võib hõõruma hakata 20+ km läbimisel ning maratoni läbimisel muutuda lausa nii ebameeldivaks, et tuleb katkestada.

 

Erineva otstarbega botased

 

Juhul kui kõik eelpool mainitud soovitused peaksid poes botast valides ununenud olema, tuleks keskenduda kõige olulisemale, milleks on mugavus, mugavus ja veelkord mugavus

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nõustun privaatsustingimustega